lauantaina, lokakuuta 25, 2008

Väärillä raiteilla?

VR:n johdon äkki-irtisanoutuminen yllätti. Kauppalehti tiesi kertoa, että VR:n toimitusjohtaja Henri Kuitunen ja yhtiön hallituksen puheenjohtaja Antti Lagerroos päätyivät eroamaan, koska he vastustivat Suomen hallituksen talouspolitiikkaa. VR:n olisi pitänyt tilata poliittisen paineen alla uusia junavaunuja, joita he eivät vallitsevien suunnitelmien mukaan nyt tarvitse.

VR:n Johto oli siis eri (väärillä?) raiteilla kuin maan hallitus. Oliko eroilmoituksissa mukana myös talouspolitiikkaa ja mielenosoitusta hallituksen samanpäiväiseen kolmannen lisäbudjetin päätöksiin jää arvailuiden varaan?

Tiedossahan on, että perusradanpidon tarpeiden sekä erilaisten kunnostusöiden vaatimien miljoonien välillä ja käytettävissä olevissa rahoissa on suuren tunnelin mentävä aukko. Kiskoille tulee jatkuvasti uusia paino- ja nopeusrajoituksia, koska rautateiden kunto laskee koko ajan.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta totesi vasta ikään täysin yksimielisesti, että rataverkon ylläpitäminen tehokkaana ja kilpailukykyisenä liikenneväylänä edellyttää jopa 80 miljoonan euron vuosittaista lisäystä. Ensi vuodelle hallitus on sen sijaan leikkaamassa perusradanpidon raiderahoitusta 28 miljoonalla. SDP on onneksi tehnyt tuohon suunnitelmaan mittavan muutosesityksen, josta tultaneen äänestämään eduskunnassa vielä ennen joulua.

Toinen isompi asia, joka on sivuutettu kokonaan, on ideologinen. Keskustan
kunnallisvaaliohjelman tavoitteeksi on asetettu, että paikallisjunaliikenne tulee avata kilpailulle. Liikenneministeri Vehviläinen sanoikin Helsingin Sanomissa (22.10.), että hän on tyytymätön siihen, kun Suomessa ainoa junaliikenteen myyjä on VR. Mihin keskusta tällä pyrkii ja mitkä ovat sen suunnitelmat? Yksityistetäänkö paikallisjunaliikenne?

Äkkipäätään mieleen tulevat Englannin rautatieseikkailut. Siellähän rautatieliikennettä on kilpailutettu ja kiskoilla on monia eri toimijoita. Junat sitten tulevat, jos tulevat ja maan rautatieliikenne on vitsien suosikkiaihe. En pysty keksimään kunnon syytä, miksi valtion monopoli pitäisi Suomessa avata kilpailulle etenkin, kun sen varassa on iso osa pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteestä.

Liikenteen kehittämiseenkin olisi varaa, jos vain porvarihallitus myöntäisi oman valtiontalouden kehyksiin tekemän virheensä ja satsaisi kansallisomaisuuden eli rautateiden hoitoon sen ansaitseman summan.

Paikallisjunaliikenteen yksityistämisestä olisi hyvä käydä kunnon keskustelu vielä viimeisissä vaaliväittelyissä. Paikallaan olisi myös kantojen avoin kertominen kuntalaisille ennen vaalipäivää. Sammutetuin valoin vaaleihin ei pitäisi mennä. Ei etenkään silloin, jos asian on ajateltu etenevän kuin juna kiskoilla.

Kirjoitus on julkaistu uutispäivä Demarin blogikolumina 23.10.2008

Ei kommentteja: